Otázky na podmět aneb nejjednodušší otázky v angličtině?

Na své cestě za osvojením angličtiny postupně zjistíte, že angličtina nemá jen jeden typ otázky. Právě naopak, existují různé typy otázek a každá z nich má trochu jiné tvoření, což může studentům poněkud zamotat hlavu. Nedávno jsme se mrkli na nepřímé otázkyecho questions a teď přišel čas si posvítit na takzvané otázky na podmět. Jejich tvoření je velice jednoduché, kámen úrazu je ale většinou v tom je rozpoznat od běžné předmětné otázky. Pojďme se je naučit a rozšířit si obzory. Slibuju, že to není vůbec nic složitého. A ve videu si tvoření otázek na podmět také budete moci pořádně procvičit. Have fun! 🙂

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Co jsou to otázky na podmět?

Název nám i tentokrát hodně napoví. Otázky na podmět jsou jednoduše otázky, které se ptají na podmět, nic víc v tom není. Mnohdy si však neuvědomíme, že se ptáme na podmět a otázku nevytvoříme správně. Pojďme si tedy říct, jak otázku na podmět rozeznat od běžné otázky.

Běžnou předmětnou otázkou mám na mysli tu otázku, kterou se jakožto začátečník naučíte tvořit jako první. Tvoří se přehozením slovosledu (sloveso být, modální slovesa: can, could, will, would, should, must, may, might...) nebo pomocí pomocného slovesa (do, does, did, have, has, had). V těchto otázkách podmět známe a ptáme se na nějakou informaci, která se ho týká. Například:

Do you live here? (Ty tu bydlíš? – podmět ty)

What does she do? (Jaké je její zaměstnání? – podmět ona)

Did they call him yesterday? (Volali mu včera? – podmět oni)

What were you doing at the weekend? (Co jste dělali o víkendu? – podmět vy)

Can we go there now? (Můžeme tam jít teď? – podmět my)

Why should I learn German? (Proč bych se měl učit německy? – podmět já)

Where are you? (Kde jsi? – podmět ty)

Has he been to London? (Byl někdy v Londýně? – podmět on)

U otázek na podmět je to ale úplně jinak. Tyto otázky podmět neznají, teprve se na něj ptají. Pojďme si porovnat běžnou otázku s otázkou na podmět:

BĚŽNÁ OTÁZKA

Who does SHE like? – Koho má ráda?

V této otázce podmět známe (she – ona) a ptáme se na nějakou informaci související s podmětem.

Odpověď na takovou otázku by začínala tím stejným podmětem (she – ona) a pak by doplnila informaci, na kterou jsme se ptali:

SHE likes Neil. (Ona má ráda Neila.)

OTÁZKA NA PODMĚT

WHO likes her? – Kdo ji má rád?

Tohle je otázka na podmět. Podmět neznáme, teprve se na něj ptáme (kdo?).

Odpověď na takovou otázku by začínala tím, že místo who zde doplníme podmět, tedy to, na co se ptáme a co se chceme dozvědět:

NEIL likes her. (Neil ji má rád.)

Tady máte pár dalších příkladů na srovnání:

Who did you see? I saw David. (Koho jsi viděl? Viděl jsem Davida.) – podmět známe: you

Who saw you? John saw me. (Kdo tě viděl? John mě viděl.) – podmět neznáme, ptáme se na něj

Who did Emma write about? Emma wrote about Johnny Depp. (O kom Emma psala? Psala o Johnnym Deppovi.) – podmět známe (Emma)

Who wrote about Johnny Depp? Emma wrote about Johnny Depp. (Kdo psal o Johnnym Deppovi? Emma psala o Johnnym Deppovi.) – podmět neznáme, ptáme se na něj

Jak se tvoří otázka na podmět?

Když už tedy umíme rozeznat otázku na podmět od běžné otázky, pojďme si říct, jak se takové otázky na podmět tvoří. Studenti se je často snaží tvořit způsobem, jakým se naučili tvořit běžné otázky, tedy pomocí pomocného slovesa. Takto se však otázky na podmět netvoří:

Kdo ji má rád? – Who does like her?

Kdo tě viděl? – Who did see you?

Kdo psal o Johnnym Deppovi? – Who did write about Johnny Depp?

Dobrou zprávou je, že tvoření otázek na podmět je mnohem, mnohem jednodušší. Otázky na podmět se totiž chovají stejně, jako by to byly oznamovací věty:

Kdo ji má rád? – Who likes her?

Kdo tě viděl? – Who saw you?

Kdo psal o Johnnym Deppovi? – Who wrote about Johnny Depp?

Pozor, who se v těchto otázkách chová stejně jako třetí osoba jednotného čísla (on, ona, ono), takže sloveso v přítomném čase bude mít koncovku -s, ať už je odpověď jakákoli:

Who reads these books? (Kdo tyhle knihy čte?)

Who thinks it’s stupid? (Kdo si myslí, že je to blbost?)

Who says that? (Kdo říká takové věci?)

Otázky na podmět mohou začínat tázacím zájmenem…

WHO – KDO?

Who could do this? (Kdo to mohl udělat?)

Who will help you? (Kdo ti pomůže?)

Who is coming? (Kdo přijde?)

Who should know? (Kdo by o tom měl vědět?)

Who has broken the plate? (Kdo rozbil ten talíř?)

WHAT – CO? JAKÝ?

What happened yesterday? (Co se včera stalo?)

What has scared you so much? (Co tě tak vyděsilo?)

What films always make you cry? (Jaké filmy tě vždycky rozpláčou?)

What caused the accident? (Co způsbilo tu nehodu?)

What’s going to happen next? (Co se stane potom? například když čteme napínavou knihu…)

WHICH – KTERÝ?

Which of you said that? (Který z vás to řekl?)

Which colour suits me the best? (Která barva mi nejvíc sluší?)

Which countries drive on the left? (Které země řídí vlevo?)

Which of these foreign languages is the easiest to learn? (Který z těchto cizích jazyků je nejjednodušší na naučení?)

Which of you knew the answer? (Který z vás znal odpověď?)

WHOSE – ČÍ?

Whose phone has the best camera? (Čí mobil má nejlepší foťák?)

Whose car was used in your film? (Čí auto bylo použité v tvém filmu?)

Whose child can speak Spanish? (Čí dítě umí španělsky?)

Whose dog was barking all night? (Čí pes to štěkal celou noc?)

Whose portrait is on the 2 euro coin? (Čí portrét je na 2 eurové minci?)

HOW MANY / HOW MUCH? – KOLIK?

How many people live in Ostrava? (Kolik lidí žije v Ostravě?)

How much traffic is in your city? (Jaký provoz je ve tvém městě? doslova: Kolik provozu je ve tvém městě?)

How many people have been arrested? (Kolik lidí bylo zatčeno?)

How much money disappeared in the stock market crash? (Kolik peněz zmizelo při krachu na burze?)

How many passengers were on the Titanic when it sank? (Kolik cestujících bylo na Titaniku, když se potopil?)

Máte otázky? Ptejte se v komentářích! Thank you so incredibly much for learning English with me. ❤️

P.S. Slovní zásobu z tohoto videa se můžete učit a opakovat si v tomto kurzu na Memrise. Doporučuju to udělat, protože tak si je zábavnou formou upevníte do dlouhodobé paměti. 🙂 (Nevíte, co je Memrise? Více info zde.)

P.P.S. Pomáhají vám videa a chcete mě podpořit v tom, co dělám? Můžete. I’m very grateful to you, thank you so much! 🙂

Markét
Jsem experimentátor, samouk a kreativec. Ráda se učím něco nového a inspiruji druhé. Bez znalosti angličtiny si už nedovedu svůj život představit. Potěšíte mě šálkem kávy, dobrou knihou, cestovatelskými zážitky a nakažlivým nadšením. ;)

Proč se s angličtinou trápit, když to jde jinak? Pojďte se ji učit se mnou.

Efektivně a zábavně! :) 

Komentáře
  1. Jan Polách napsal:

    Je možné napsat Čí auta jsou ta nejrychlejší?
    Whose cars are the fastest. Jde mi o to množné číslo .
    Whose children are speaking Spanish?
    Who is coming? (Kdo přijde?)
    Kdo přichází? Je špatný překlad? Jak by byl správný?
    jnpl@seznam.cz je moje další email adresa. A video je vážně fajn, děkuji za ně i za ten text.
    Jan Polách Třebíč Kostelíček

    • Markét napsal:

      Hello there, Jan,
      ano, všechny ty věty jsou správně. 😉
      Who is coming? můžeme přeložit oběma způsoby: Kdo přijde? Kdo přichází? Přítomný čas průběhový vyjadřuje jak přítomné probíhající děje, tak budoucí děje, které máme naplánované a počítáme s nimi. Více o použití tohoto gramatického času pro budoucí děje v tomto videu: https://youtu.be/3djgHg0UcOE?si=dlovfD_3PvkeEAyn. 😉
      Happy learning,
      Markét

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.