První týden učení se francouzštiny v „přímém přenosu“ mám za sebou. Jak mi to šlo (nebo v tomhle případě spíš nešlo), na co jsem se zaměřila, jak mi to fungovalo nebo nefungovalo, co mi v kurzu chybí, s čím bojuju a co mě nejvíc potrápilo? Neopomenu samozřejmě ani vás, mi milí studenti, a dám vám jeden velice užitečný tip. Povím vám, co jsou to takzvané „cognates“ a proč se vyplatí zaměřit se na ně na začátku studia cizího jazyka. Více ve vlogu! 🙂
Vyhledejte si takzvané cognates (v příkladu příbuzná slova) mezi vaším mateřským jazykem a jazykem, který se učíte. Cože to ale jsou ty cognates?
Cognates jsou slova, která miluje každý, kdo se učí cizí jazyk. Mají totiž ve vašem cílovém a mateřském jazyce úplně stejný význam a píší se stejně nebo velice podobně. Jediné, co se liší, je výslovnost a lehce také spelling. Jsou tedy opakem od obávávaných false friends, což jsou slova, která se tváří, že mají stejný význam, ale opak je pravdou. Příkladem cognates mezi angličtinou a češtinou jsou třeba tato slova:
problém – a problem
robot – a robot
systém – a system
Pokud si „cognates“ vyhledáte, zjistíte, že už vlastně máte ve vašem cílovém jazyce docela širokou slovní zásobu, aniž byste se ji kdy museli učit. A to skvělý začátek, protože za málo peněz dostanete hodně muziky. 🙂
PS: O cognates mezi angličtinou a češtinou mám také video. Mrkněte na něj tady a rozšiřte si slovní zásobu o hromadu užitečných slovíček, aniž byste se u toho museli jakkoli trápit:
Online kurz angličtiny pro (nejen věčné) začátečníky
Navazující kurz angličtiny pro pokročilejší studenty
Ollyho kurz francouzštiny French Uncovered
A jak jste na tom vy, mí milí studenti? Jak probíhal váš první týden učení? Podělte se v komentářích o své dojmy, postřehy a tipy. Co vám fungovalo a co naopak ne? Co vám chybí, co byste ocenili a co pro vás třeba můžu udělat já? A pokud jste se nepodělili minule, dejte mi vědět, jaký cíl jste si pro tento rok v angličtině vytyčili a jak ho chcete dosáhnout. Pojďme se učit anglicky (a já francouzsky) společně. Nejste v tom sami! 💪
P.P.S. Pomáhají vám má videa či kurzy a chtěli byste mě podpořit? Můžete! Enormous thank you, you’re the best students ever! 🙂
Proč se s angličtinou trápit, když to jde jinak? Pojďte se ji učit se mnou.
Efektivně a zábavně! :)
Hello Markét!
Super, že zdielate postrehy zo svojho učenia francúštiny. Aspoň vidíme, že sme na „jednej lodi“. Od minulého roku sa učím s EH a som rozhodnutá, že teraz sa to podarí! ;o) Lebo… Lekcie tam sú skvelé a aj videá s vysvetlením gramatiky. Odrazu mi po rokoch „docvakne“ ako to je. Tiež keď niečo počúvam x-krát, zdá sa mi to zrozumiteľnejšie. Rozprávam anglicky pri venčení psov a keď aj neviem niečo povedať, aspoň si pomenúvam všetko čo vidím. Dlho som ťahala šnúru na Duolingu, ale postupne tam boli také nezmyselné vety, že som to proste nechala tak. ALE denne Memrise, začala som čítať knižky, precvičovať slovíčka, gramatiku a písať si s kadejakými čudami na Ewe (minule sme si „pokecali“ s Grootom) a k tomu som pridala denne nácvik výslovnosti s Elsou. A s tou viem rozprávať aj pri varení večere alebo inej mechanickej činnosti. Takže držím palce. Good luck!
Maťka
Hi there, Maťka,
je mi potěšením. Ráda se podělím o radosti a strasti učení. To, že v tom člověk není sám, je úžasné. 🙂
Moc se mi líbí, jak to máte rozjeté. Určitě na sobě musíte vidět ohromný progress. I’m so proud of you! 🙂
Držím všechny palce, které mám. Společně to dáme!
Markét
Hi Markét, hi, Maťka.
Jedu v tom vytrvalém studování s vámi. Určitě by bylo Markét fajn, pokud bys „cognates“ pro nás, zájemce, zpracovala a nabídla. Krásný den a vytrvalost přeji. Hana
Hi there, Hanka,
zdravím a držím palce, ať vám angličtina dělá jen radost. 🙂
Super, píšu si, video natočím. 😉
Have fun learning English,
Markét
Hi,
Duolingo není tak špatné, ale vadí mi tam výslovnost US.
Kurz mám od Broni, naštěstí tam měl info o tobě, takže jsem tady.
Moc děkuji, protože Memrise je supr naučil jsem se tam cca 70 nepravidelných sloves
mám z toho strašnou radost.
Jinak si čtu zprávy na https://www.newsinlevels.com je to i s poslechem.
Pořídil jsem si supr knížku Essential Grammar in Use. mám to i eBook with audio.
Sice je ceká v angličtině, ale mají to krásně udělané. Ten eBook je fajn, můžu cvičení dělat na pc.
Knihy mám, ale kůli výslovnosti jsem si k tomu pořídil audio.
Peter Pan, The Curse of the Black Pearl, Robinson toho poslouchám na newsinlevels
Je tam i možnost si vybrat úroveň.
Poslech sám o sobě bez textu, je těžký to zvládnu tak videa pro děti 😀
Držím palce já jsem moc spokojený a hlavně vidím velký posun.
Hi there, Pavel,
máte to parádně rozjeté, jen tak dál! Mám velikou radost, že vy máte radost, a že vás angličtina těší. To se pak učí jedna báseň. 😉
Ach ano, poslech. Jak jste viděl ve videu, taky jsem spíš nerozuměla, než rozuměla. Musím ale říct, že poté, co jsem si tu nahrávku poslechla asi třicetkrát, už rozumím docela obstojně. No zkrátka to chce hooodně tréninku. 😀
Držím palce a fandím. Happy learning!
Markét
Zdravím,
zájméno „on“ zastupuje osoby (je to zájmeno životné, protikladem je zájmeno neživotné „il“ tam, kde je nutný formální podmět, např. il fait nuit = stmívá se) a formálně jde o 3. osobu jednotného čísla, tomu odpovídá tvar slovesa. V hovorové francouzštině se používá místo 1. osoby množného čísla:
on est = nous sommes
on fait = nous faisons atd.
Rody jsou dva – mužský a ženský, s určitým a neurčitým členem, + množné číslo s určitým a neurčitým členem. proto 3*2 = 6 členů. Angličtina nemá neurčitý člen v množném čísle, určitý člen v jednotném i množném čísle stejný a formálně má jeden rod.
Předložky se pojí se členem (au, aux) a rozdíl je asi takový jako v angličtině a/an. Význam je stále stejný.
Bon courage!
Petr
PS: Až na to, že francouzský poslech nebyl příliš slyšet, byl dobře srozumitelný (compréhensible). 🙂
Hi there, Petr,
moc děkuju za ujasnění francouzské gramatiky. Ještě že mám tak šikovné studenty. 😀 Teď už se učím francouzštinu třetí týden a první lekce už mi nepřijde tak těžká. I tomu poslechu docela rozumím (vždyť jsem ho taky slyšela asi padesátkrát). Momentálně se trápím s druhou lekcí, která má zase svoje specifická úskalí. A až je překonám, čeká mě další lekce, a pak další a další. 😀
Můžu se jen tak ze zvědavosti zeptat, kde jste se naučil francouzsky? 😉
Přeji pohodový zimní víkend,
Markét
Zdravím,
nejprve jsem se učil v kurzu na jazykové škole, poté jsem ve francouzském klubu navštěvoval konverzaci, ale hlavně jsem četl francouzsky a poté i překládal. Tím čtením jsem se naučil nejvíc. Aktivní znalost však pokulhává za pasivní. V současné době sleduju několik rodilých mluvčí, posílají aktuality formou videa.
Teď mě napadá, že jsem viděl komentář ve videu: u podstatných jmen se nevyslovuje koncové „s“ v množném čísle, množné číslo se však pozná podle členu (des, les), i když samotné podstatné jméno zní stejně. S pozdravem
Petr
Hi there again, Petr,
moc děkuju! To jsme na tom podobně – čtení v angličtině mi také dalo nejvíc, jen je potřeba to ještě doplňovat procvičováním těch aktivních dovedností (poslech, mluvení). Až naberu základy francouzštiny, chtěla bych to taky směřovat co nejvíce ke čtení. 😉
Happy learning,
Markét